Kiedy pierwszy raz ujrzałem ten samochód na Ford Fair w głowie miałem tylko jedno pytanie.

Gdy przez dziewięć godzin jechałem od swojego domu w Południowej Irlandii do warsztatu Cya’a w Południowo Zachodniej Anglii wciąż to pytanie kotłowało się i nie chciało odejść.
Po wymianie uprzejmości nie mogłem dłużej czekać i zadałem Cye’owi pytanie – „dlaczego zbudowałeś ten samochód??”

On tylko uśmiechnął się i odparł „ponieważ chciałem”

 

Fordowska Społeczność w UK jest dość tradycyjna, w przeważającej części chcą zachować „rzeczy w rodzinie” że się tak wyrażę.
Jestem pewien ze pomysł na TVR i Honde S2000 w Escorcie MK2 będzie dla niektórych przerażający, ale Cye zbudował ten samochód tylko dla jednej osoby – siebie samego.

 

Historią szybkich samochodów i prawdopodobnie jeszcze szybszych łodzi którą na co dzień zajmuje się Cye z pewnością pozwoliła mu zbudować tego Escorta bez kompromisów.

 

Jego przyjaciel, który dzieli z nim warsztat zażartował, że Cye prawdopodobnie ma więcej narzędzi do pomiaru rzeczy w jego skrzynce narzędziowej niż samych narzędzi. Myślę ze nie jest to dalekie od prawdy.

 

Jest tak wiele o tym samochodzie, że naprawdę nie wiem gdzie zacząć. Chyba w środku jest tak samo dobre miejsce jak każde.

 

Cye zachował fabryczną sześciobiegową skrzynie Hondy, ale spasował ją ze sprzęgłem AP Racing oraz lekkim kołem zamachowym firmy TTV.

 

Wewnątrz jest większy „biznes” niż większość będzie w stanie sobie wyobrazić. Ze względu na płaską podłogę fotel pasażera został usunięty, by umożliwić przejście rury wydechowej – tunel środkowy znajduje się po stronie pasażera.

 

Słowo „Custom” w tym wozie nabiera nieco innego znaczenia. Samochód wyposażony jest w niestandardową klatkę.

 

Fotel kierowcy znajduje się najdalej jak to tylko możliwe, a kolumna kierownicza jest stworzona na customowej ramie.

 

Koła, wraz z kilkoma innymi częściami pochodzą od Sparco. Tuż za nimi Ukrywa się Technologia Dash Race 2, która zawiera wszystko, co Cye musi wiedzieć na bieżąco w tym ciśnienia oleju, temperatury, prędkości itp. Samochód zawiera technologię Race DL1 – rejestrator danych dla kontroli po wyścigu.

 

Wszystkie przewody paliwowe, oraz hamulcowe poprowadzono starannie przez samochód

 

Tunel wydechowy posiada również własny kanał chłodzący, który zasysa powietrze z tylnej szyby od strony pasażera….

 

i doprowadza na wydech bliżej przodu auta

 

A tutaj system Air Jack w akcji!

 

330mm tarcze przednie są spowalniane przez zaciski AP Racing 5200

 

Dwa z czterech cylindrów ukrywających się pod deską rozdzielczą.

 

Kolektor wydechowy wychodzi z silnika po stronie kierowcy i jest niby normalny, ale po dojściu do przodu silnika przechodzi z czterech rur na dwie, a następnie w jedna która znajduje się po stronie pasażera.

 

Niestandardowy  układ chłodzenia z wiatrakiem zamontowany po przekątnej – jak łatwo można się domyślić – zawiera niestandardowe orurowanie

 

Zapytałem Cye’a czy samochód nie cierpi na jakieś problemy z przegrzewaniem się ze względu na kolektor poprowadzony bardzo blisko. Powiedział ze nie, ponieważ z przodu samochodu jest duży przepływ powietrza, dowodem na to że problemów żadnych nie ma może być wynik 275KM które udało się osiągnąć niemal ze standardowego silnika, stosując tylko ITB. To całkiem przyzwoity wynik.

 

Kiedy przednia klapa jest zdjęta mamy dużo lepszy dostęp do F20c

 

Na przodzie 14 linii Chłodnicy oleju firmy Mocal

 

Wszystkie elementy zawieszenia zostały wykonane przez Cye’a samodzielnie.

Zawieszenie zamontowane na środku podwozia, oraz podwójne wahacze wykonane z aluminium grubości 1mm pozwalają dowolnie dostosować wysokość samochodu.

 

Podwozie jest również wyposażone w system air jack (przyp. red: sprawdźcie koniecznie na youtube jak fajnie to działa!)

 

Trochę samochodu…

 

Kiedy przód jest zdjęty można naprawdę zobaczyć jak kompaktowy jest ten samochód.

Nie powinno być również zaskoczeniem, że ma prawie doskonały rozkład masy – przód 51% tył 49% z płynami, ale bez kierowcy

 

Przednie błotniki zostały wykonane ręcznie, a zderzak nawiązuje do Rally Group 4. Reflektory to oryginały Forda.

 

Samochód jest pomalowany na jasną biel z customowym motywem graficznym, który oczywiście został stworzony dla jednego celu – wyścigów.

 

Z przodu mamy negatyw minus cztery i pół stopnia – jest całkiem agresywnie.

 

Tylne błotniki pochodzą ze specyfikacji Tarmac Rally. Drzwi co ciekawe, to standardowe drzwi z Escorta, poddane lekkim modyfikacjom z aluminium.

 

Tył samochodu jest tak zwyczajny jak wygląda. Jedyna różnica polega na tym że jest wykonany z włókna szklanego, a pod zderzakiem znajduje się dyfuzor z carbonu.

 

Obręcze 17 cali firmy Image,

 

oraz hamulce AP Racing

 

Mała fotka bocznego wydechu

 

55 litrowy, customowy zbiornik paliwa

 

Paliwo jest pompowane do przodu dzięki pompie Bosh

 

Tylne zawieszenie – znów wszystko custom

 

 

 

Małe podsumowanie:

Cye Hayes’s Ford Escort S2000

 

PODWOZIE

Podwozie z samochodu TVR Tuscan Challenge – dostosowane do karoserii Escorta
Customowa klatka bezpieczeństwa, system  Air Jack

 

SILNIK

Honda S2000 F20c z dołożonym ITB

 

NAPĘD

6-biegowa skrzynia z Hondy S2000, sprzęgło AP Racing, mechanizm różnicowy Cosworth, lekkie koło zamachowe TTV Race

 

HAMULCE

Zaciski – AP Racing 5200

Tarcze przód – 330mm

Tarcze tył 220mm

płyn hamulcowy AP Racing

 

KOŁA/OPONY

Trzy częściowe felgi 17′ firmy Image

Opony 235/610/17 Slicki Dunlop

 

WNĘTRZE:

Customowa gałka zmiany biegów

Customowa kolumna kierownicy

Kierownica Sparco

Customowe szyny fotela kierowcy

6 punktowe Pasy Race Point

 

PERFORMANCE:

Moc- 274.6BHP @ 8.700 obr

Waga – 826Kg z płynami

Rozłożenie mas 51% przód, 49% tył

 

 

Zródło: speedhunters.com